1 Nora Järnvägsmuseum

Turen startar vid Noras gamla station som idag är turistbyrå. Här ligger också Nora järnvägsmuseum, med byggnader, tåg och prylar från svunna tider.

Följ spåren söderut och ta vänster under cykeltunneln. Nu påbörjar du en liten klättring upp i bostadsområdet Hitorp. Glöm inte kolla över axeln för en fin vy över Nora stad och Norasjön. När du kommer ut till väg 244 tar du vänster in på en enskild väg, visa hänsyn till de boende. Följ vägen, sväng höger och sedan vänster när du kommer ner till asfaltsvägen. Vid avtagsvägen till golfbanan, fortsätt rakt fram in på en grusväg. Följ grusvägen.

2 Dalbotorpsravinerna

Naturreservatet Dalbotorpsravinerna bjuder på en stor blandning av arter på en relativt liten yta. Här upplever du skogens lugn, porlande bäckar och imponerande mossbevuxna stenar för dig själv. Läs mer om Dalbotorpsravinerna på Länsstyrelsens hemsida.

När du är ute på asfaltsväg igen, sväng höger och följ vägen tills du når riksväg 50. Här tar du höger in på en liten cykelbana. Korsa vägen försiktigt och håll rakt fram ner för backen. Nu kan du välja att ta höger mot Järle eller cykla rakt på mot Klysna.

3 Järle station

Järle station är Sveriges äldsta järnvägsstation, byggd 1854. En vacker liten byggnad som då och då har öppet som kafé med den gamla biljetthallen bevarad.

Har du bra tajming kan du lifta från Nora hit eller härifrån till Nora med NBVJ:s ångtåg eller rälsbuss. Inga problem att ta med din cykel ombord!

4 Frövifors skola

Brukets skola, uppförd 1907 i jugendstil.

5 Frövifors pappersbruksmuseum

Ett prisbelönt museum som blev Årets arbetslivsmuseum 2021 och årets industriminne 2023. Precis intill det enorma nuvarande bruket står det gamla kvar nästan som det lämnades, i charmiga tegelbyggnader på var sin sida om själva forsen. Här finns förutom de imponerande pappersmaskinerna från 1900-talets första hälft också ett fik och en musieshop, en handpappersverkstad, årliga konstutställningar och en imponerande förpackningssamling. Dessutom kan du ladda din elcykel utanför!

Boende

Lantligt
Museituren GPS Höjdkurva
Skriv ut

En dagstur på lugna vägar där du både kan besöka ett par fina museum och lifta med cykeln på ett ångtåg från 1900-talets början.

Turen går från den charmiga trästaden Nora till det imponerande bruket i Frövi, där du hittar ett av landets finaste arbetslivsmuseum. På vägen passerar du naturreservatet Dalbotorpsravinerna, landets första tågstation i Järle och den vackra jugendskolan i Frövifors.

1 Nora Järnvägsmuseum

2 Dalbotorpsravinerna

3 Järle station

4 Frövifors skola

Brukets skola, uppförd 1907 i jugendstil.